Audi V8 ble strengt tatt lansert sent i 1988, men vi tar den med siden svært få biler rullet ut på veiene før årsskiftet. Dette var Audis flaggskip, og bidro sterkt til å heve merkets status.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Audi arkiv

Endelig hadde Audi en bil som kunne konkurrere med toppmodellene fra BMW og Mercedes. Audi V8 var basert på Audi 100/200 men hadde litt lengre akselavstand, annen front og hekk, samt bredere skjermer. Interiøret var helt forskjellig, og mer likt det som kom i neste generasjon Audi 100. Motoren var slik navnet antyder en V8, som de første årene hadde et volum på 3,6 liter og 250 hk. Fra 1991 ble også en 4,2-liter på 280 hk tilgjengelig.

Audi V8 var en velutstyrt bil, slik en toppmodell skulle være. Av standardutstyret kan nevnes skinninteriør, valnøtt treverk, automatisk klimaanlegg, tyverialarm, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, kjørecomputer, BOSE høyttalersystem, elektriske seter med memory og oppvarming også i baksetet.

Eksklusivt interiør i skinn og valnøtt.

Audi V8 var en kostbar bil, i Tyskland kostet den tett på 100.000 Deutsche Mark. I Norge var prisen hårfint over en million. Den var dermed betydelig dyrere enn sine påtenkte konkurrenter BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. Samtidig skilte den seg ikke så mye fra de rimeligere Audi 100/200, og ble også litt gamledags når nye Audi 100 (C4) kom i 1990. Derfor ble ikke modellen den suksessen som Audi hadde håpet på, selv om den var alene om å tilby firehjulsdrift i denne klassen. Det var ikke før A8 ble lansert i 1994 at Audi for alvor tok skrittet opp i prestisjeklassen. Kanskje hadde Audi det litt for travelt med å komme opp med en luksusbil, og tok snarveien med å basere seg på den litt tilårskomne 100. Mange oppfattet Audi V8 bare som en påkostet Audi 100. Bare drøyt 20.000 eksemplarer av Audi V8 ble bygd frem til produksjonen stoppet i 1993. Av disse var det 271 langversjoner, bygd hos Steyr-Daimler-Puch i Østerrike. Den var 30 cm lengre og en halv gang så dyr.

Audi V8 i tet i Deutsche Tourenwagen Meisterschaft

Om den ikke gjorde suksess hos direktører og overklassen, satte Audi V8 sterke spor etter seg i motorsport. Sammen med Schmidt Motorsport stilte Audi opp i DTM i 1990. Med ringrevene Hans-Joachim Stuck og Walther Röhrl bak rattet bet de godt fra seg i et felt som var dominert av de betydelig lettere Mercedes 190 2,3-16 og BMW M3. Faktisk så bra at Stuck tok hjem mestertittelen denne sesongen. Året etter stilte to team med Audi V8, og Frank Biela gikk av med seieren, med Stuck på tredjeplass.

Hans-Joachim Stuck viser frem sin gamle arbeidsplass til Mattias Ekström

Selv om Audi V8 viste seg å være en meget solid og holdbar bil er det ikke så mange igjen. Man regner med at det er ca 2000 biler igjen i Tyskland. I Norge er det ca 20 biler, i tillegg er det noen som er ombygd fra Audi 100. Deletilgang begynner også å bli både vanskelig og kostbar. Det lønner seg derfor å kjøpe en så velholdt og original bil som mulig. Som med så mange andre luksusbiler har disse ofte med tiden blitt kjøpt av folk med begrensede midler til skikkelig vedlikehold

Audi V8 ble markedsført som en eksklusiv bil for travle forretningsfolk

Det er til enhver tid noen V8 annonsert på utenlandske nettsider. Prisene varierer, men du bør få tak i et greit eksemplar for 6-8000 Euro, men som alltid gjelder regelen. Kjøp den beste du har råd til.

De brede skjermene sier tydelig fra at dette ikke er en vanlig Audi 100