Citroen XM ble lansert våren 1989, og med sitt moderne design og gode kjøreegenskaper ble den kåret til årets bil i 1990.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Citroen arkiv

Som kjent er Citroen og Peugeot to merker innen samme konsern (PSA Group) Mange tekniske løsninger deles mellom de to merkene, og både Citroen XM og Peugeot 605 er basert på samme plattform, og deler både motorer og annen teknikk. Begge merkene har imidlertid klart å holde på sin egen identitet, og hverken i utseende eller kjøreopplevelse kan man merke slektskapet mellom de to bilmodellene.

Interiøret var langt fra så sært som i forgjengeren CX, men en-ekers rattet ble beholdt en periode

Citroen XM overtok etter CX som ble lansert tilbake i 1974. Med et mer moderne og rettlinjet karosseri, og en ny generasjon hydraulisk fjæring var den ikke på langt nær så sær som sin forgjenger. Mens Peugeot gikk til Pininfarina for å designe 605 kontaktet Citroen en annen Italiener. Bertone hadde tidligere designet Citroen BX, og det kantede designet ble såpass godt mottatt, at Bertone fikk oppdraget med å formgi storebroren XM. Slektskapet er godt synlig, men Bertone lot seg nok også inspirere av en tidligere Citroen-modell, designet av franskmennenes egen designsjef Robert Opron. Citroen SM har nemlig den samme knekken opp på bakskjermene som på XM.

Den Maserati-motoriserte Citroen SM hadde samme knekken opp på bakskjermen som XM

Slektskapet med Peugeot 605 viste seg også på den negative siden. De første årsmodellene var slett ikke feilfrie, og ga både Peugeot og Citroen et (kanskje ufortjent) dårlig rykte. Spesielt det elektriske anlegget førte til mye frustrasjoner, men det meste ble forbedret etter hvert, og fra 1993 var ikke feilfrekvensen større enn på andre tilsvarende biler. Karosseriet var galvanisert, så rust var sjelden noe problem. Mange opplevde derimot problemer med den avanserte elektronisk styrte Hydractive-fjæringen. Der var oftest problemet relatert til korrosjon i de elektroniske styringsboksene.  Når alt fungerte var XM nærmest som et flyvende teppe, og en av de mest komfortable bilene på markedet. Under introduksjonen i Norge brukte importøren følgende utsagn:

«For pengene det kostet å utvikle Citroën XM, kunne vi rettet ut E6 mellom Oslo og Trondheim. – Virkningen ville blitt den samme»

Citroen XM var en komfortable milsluker

Selv om XM ble kåret til årets bil, og fikk gode skussmål både av presse og kunder, ble den ikke den suksessen man hadde håpet på. Mens forgjengeren CX solgte over 1,2 millioner endte totalen for XM på 333.400 eksemplarer. 5373 av disse ble solgt i Norge, og man kan fortsatt møte en og annen XM på veiene. Citroen-eiere er ofte entusiastiske, og eiere av XM har samlet seg i Norsk XM Klubb. På deres nettsider kan du finne mye informasjon om du har planer om å anskaffe deg en XM.

Det var trangt under panseret på en XM med V6-motor

Motorutvalget var likt som på Peugeot 605, 2-liters bensin rekke-4 med og uten turbo, og 3-liters V6. På dieselsiden var det 2,1 liter på 110 hk som var tilgjengelig fra starten, men en 2,5 liter på 130 hk kom i 1995. Denne sammen med 2-liters bensin-turboen er de som passer best til en såpass tung og komfortabel bil som XM er. Selvsagt er 3-liters V6 førstevalget når det gjelder kraft og komfort, men de er vanskelig å finne. Etter 1994 ble ikke den importert til Norge, da avgiftene gjorde den alt for dyr.

Stasjonsvogne ble lansert i 1991, og var en populær varebil i Norge.

Fra starten av ble XM kun levert som 5-dørs kombi, men våren 1991 ble stasjonsvognen lansert. Mange av disse ble i Norge levert som varebiler, og mange av disse ble etter hvert bygd tilbake som stasjonsvogn når det ble avgiftsmessig gunstigere. Fra 1994-modellene fikk XM en facelift. Utvendig kjennetegnes det blant annet ved at Citroen-emblemet er flyttet til midten av grillen, mot på siden på de første modellene. Innvendig møtes man av et helt nytt dashbord med mer avrundet form. Det særegne en-ekede rattet ble erstattet av et mer konvensjonelt fire-ekers ratt med airbag. Fjæringen ble også forbedret, og man fikk en passiv bakhjulsstyring lignende det som var på den nylig lanserte Xantia.

Fra faceliften i 1994 fikk XM nytt dashbord og 4-ekers ratt med airbag.

Det er sjelden å se en XM til salgs i Norge i dag, de fleste skifter nok eierskap blant entusiaster. I skrivende stund ligger det to stk på finn.no. Utenlands er utvalget bedre, og det er mulig å finne tilsynelatende greie eksemplarer for 3-4000 Euro. Dobler du budsjettet kan du skaffe deg en meget flott utgave med V6-motor. Uansett vil det nok lønne seg å snakke med entusiastene i XM-klubben for å få råd om hva man skal sjekke på en slik bil.