Det er få ting som har blitt så mye diskutert de siste månedene som regjeringens forslag om avgiftsfritak for biler eldre enn 20 år. Nå skal det innføres.

Av Olav Barhaugen

Mange jublet høyt, mens andre var skeptiske og trodde det var valgløfter og tomt prat fra politikere når nyheten kom etter regjeringsforhandlingene mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti. Var det for godt til å være sant? Hvorfor skulle det bli «gratis» å skaffe seg en 20 år gammel bil med forbrenningsmotor og ditto utslipp, når det kjempes hardt for å få oss til å kjøpe elbiler? hadde regjeringen plutselig kommet på bilentusiastenes side?

Spekulasjonene var mange, og forvirringen likeså. I dag ble revidert statsbudsjett lagt frem i stortinget, og der står nyheten vi alle har ventet på. Engangsavgiften for biler og motorsykler eldre enn 20 år fjernes fra og med 1. Juli 2019. Riktignok skal dette behandles og godkjennes i Stortinget, men det er bare formaliteter.

En BMW 750 fra 1999 er en av bilene du kan spare mye penger på etter 1. Juli

Til nå har avgift på bruktimporterte biler blitt beregnet ut fra samme regler som en ny bil, men med et prosentvis fradrag (bruksfradrag) ut fra bilens alder. Fra 19% for en ett år gammel bil, 78% for en 10 år gammel, 88% for en 20 år gammel, og 100% for 30 år gamle. Nå kuttes denne tabellen slik at biler eldre enn 20 år får 100% bruksfradrag. Altså det samme som en 30 år gammel bil har i dag. Merverdiavgift og vrakpant må betales som før.

Det er også verdt å merke seg at dette foreløpig ikke får innvirkning på det vi kaller veteranstatus. Den grensen står fortsatt ved 30 år. Altså blir det ikke billigere forsikring, sjeldnere Eu-kontroll osv for biler mellom 20 og 30 år.

Ifølge opplysningsrådet for veitrafikk ble det i 2018 importert 5-600 kjøretøy med modellår fra 1989-1988. Endringene er beregnet til å gi en inntektsreduksjon på ca 10 millioner. I tillegg må en regne med at det vil bli importert en del flere kjøretøy, som ikke ville ha blitt importert med dagens regler.