BMW 850 var det sportslige flaggskipet fra München ved inngangen til 90-tallet. Den ble presentert på Frankfurt-utstillingen høsten 1989 etter en lang utviklingsperiode.
Tekst: Olav Barhaugen – Foto: BMW Classic arkiv
Selv om produksjonen av 6-serien (E24) stoppet dette året, var ikke 850 en etterfølger av denne. Mens 6-serien var basert på 5-serien, ble 850 bygd på 7-serien. For å virkelig plassere bilen i toppsjiktet var den kun tilgjengelig med V12-motoren ved lanseringen. Hovedkonkurrenten var fra Stuttgart og hadde stjerne i fronten, men BMW kunne briljere alene med 12 sylindre helt frem til 1993.
Dette var en svært moderne bil, og hadde mange tekniske nyvinninger. Blant annet var den en av de første bilene som hadde elektronisk gasspedal. 8-serien (E31) ble konstruert ved hjelp av CAD (Computer-aided design) som ga den både lav vekt og en aerodynamisk form. Motoren var en 5-liters V12 på 300 hk. Senere ble en 5,4 liter tilgjengelig. Fra 1992 kom også BMW 840 med V8 på 4 liter, og fra 1995 på 4,4 liter. I 1992 ble også 850 CSi lansert, med en 5,6-liters V12 på 381 hk. Dette var en ned-tunet versjon av det som var ment å bli en M8, men som ikke kom i produksjon. Man forsøkte seg også med en 3-liters V8, men den ble for svak, og kun 18 prototyper ble bygd. Det ble også bygd noen få prototyper på en cabriolet-versjon, men det prosjektet ble skrinlagt.
BMW 850 ble ikke den suksessen man hadde forventet, til tross for at det skulle vært forhåndssolgt hele 5000 biler før produksjonen startet. Spesielt i USA ble den en skuffelse, og den ble tatt ut av salg der et par år før produksjonen stoppet. Totalt ble det solgt drøyt 30.000 eksemplarer av 8-serien frem til det var slutt våren 1999. Markedet var ikke til stede for en slik bil ved inngangen til 90-årene. Økonomien var urolig etter den sterke veksten på 80-tallet, og Gulfkrigen med påfølgende hopp i oljeprisen var heller ikke noe som fristet folk til å kjøpe bil med V-12 motor.
Vi har ikke funnet ut om det ble solgt noen ny BMW 850 i Norge, og det er kun 15 biler på norske skilter i dag. Dette var jo en dyr bil på den tiden. Den kostet godt over millionen her i landet. I skrivende stund ligger det 3 stk BMW 850 på finn.no, men utvalget i Tyskland og ellers i Europa er større. Du må regne med å punge ut med minst 20000 Euro for et godt eksemplar. Sikler du på en CSi bør du tredoble budsjettet ditt. Skal du ha noe enda mer eksklusivt kan du spore opp en Alpina. De bygde 97 stk B12 5,0 liter og 57 stk B12 6,7 liter. Totalt ble det bygd ca 30000 E31, og rundt 20000 av disse hadde 5,0-liters motoren.
Noen faktafeil , det ble solgt 6stykker 850i som nye i Norge og en 850Csi , ellers så er det omtrent 150 registrert i dag og omtrent 25 ikke registrert dernoen er under restaurering , I dag har vi ett godt miljø rundt biltypen i Norge og Verden , sjekk BMW 840 850 club E31 Norge på Facebook , Hilsen Terje
Takk for korrigeringen. Det forundrer meg at det er så mange 850 i Norge, men ingen ting er hyggeligere enn det. Nydelige biler som jeg har fått gleden av å kjøre en del mil i.
Prisen i Norge var forøvrig 1.600.000 for standard 850 og 1.999.000 for 850CSi i 1993
Hei, min 850i (benevnelse ci) man 92 mod ble kjøpt for 1,5 mil i 92. Med svensk handbok. Det finnes vel ikke norsk handbok?
Det kan jeg dessverre ikke svare på, men det var ikke uvanlig at biler med svært begrenset salg i Norge ikke fikk handbok på Norsk. Jeg vet at enkelte Mercedes ble levert med Dansk bok.