BMW 850 var det sportslige flaggskipet fra München ved inngangen til 90-tallet. Den ble presentert på Frankfurt-utstillingen høsten 1989 etter en lang utviklingsperiode.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: BMW Classic arkiv

Selv om produksjonen av 6-serien (E24) stoppet dette året, var ikke 850 en etterfølger av denne. Mens 6-serien var basert på 5-serien, ble 850 bygd på 7-serien. For å virkelig plassere bilen i toppsjiktet var den kun tilgjengelig med V12-motoren ved lanseringen. Hovedkonkurrenten var fra Stuttgart og hadde stjerne i fronten, men BMW kunne briljere alene med 12 sylindre helt frem til 1993.

BMW 850 overtok plassen som merkets sportslige toppmodell, og videreførte arven fra sine forgjengere

Dette var en svært moderne bil, og hadde mange tekniske nyvinninger. Blant annet var den en av de første bilene som hadde elektronisk gasspedal. 8-serien (E31) ble konstruert ved hjelp av CAD (Computer-aided design) som ga den både lav vekt og en aerodynamisk form. Motoren var en 5-liters V12 på 300 hk. Senere ble en 5,4 liter tilgjengelig. Fra 1992 kom også BMW 840 med V8 på 4 liter, og fra 1995 på 4,4 liter. I 1992 ble også 850 CSi lansert, med en 5,6-liters V12 på 381 hk. Dette var en ned-tunet versjon av det som var ment å bli en M8, men som ikke kom i produksjon. Man forsøkte seg også med en 3-liters V8, men den ble for svak, og kun 18 prototyper ble bygd. Det ble også bygd noen få prototyper på en cabriolet-versjon, men det prosjektet ble skrinlagt.

850 CSi hadde en 5,6-liters utgave av M70-motoren. utviklet av BMW’s M-avdeling. Og benevnes ofte som M8

BMW 850 ble ikke den suksessen man hadde forventet, til tross for at det skulle vært forhåndssolgt hele 5000 biler før produksjonen startet. Spesielt i USA ble den en skuffelse, og den ble tatt ut av salg der et par år før produksjonen stoppet. Totalt ble det solgt drøyt 30.000 eksemplarer av 8-serien frem til det var slutt våren 1999. Markedet var ikke til stede for en slik bil ved inngangen til 90-årene. Økonomien var urolig etter den sterke veksten på 80-tallet, og Gulfkrigen med påfølgende hopp i oljeprisen var heller ikke noe som fristet folk til å kjøpe bil med V-12 motor.

Et knippe 850 samlet foran BMW’s hovedkvarter i forbindelse med 25-års markeringen.

Vi har ikke funnet ut om det ble solgt noen ny BMW 850 i Norge, og det er kun 15 biler på norske skilter i dag. Dette var jo en dyr bil på den tiden. Den kostet godt over millionen her i landet. I skrivende stund ligger det 3 stk BMW 850 på finn.no, men utvalget i Tyskland og ellers i Europa er større. Du må regne med å punge ut med minst 20000 Euro for et godt eksemplar. Sikler du på en CSi bør du tredoble budsjettet ditt. Skal du ha noe enda mer eksklusivt kan du spore opp en Alpina. De bygde 97 stk B12 5,0 liter og 57 stk B12 6,7 liter. Totalt ble det bygd ca 30000 E31, og rundt 20000 av disse hadde 5,0-liters motoren.