Det er ikke bare vår egen Dronning Sonja som har bursdag i dag. Et lite Italiensk sjarmtroll skal også feires på denne dagen.

Tekst Olav Barhaugen – Foto: Fiat Press

Det var den 4. Juli 1957 at Fiat lanserte det som skulle bli deres største suksess gjennom tidene. Fiat Nuevo 500 var en kompakt, enkel og rimelig bil, på mange måter den italienske folkevogn. Den hadde som sitt tyske motstykke en luftkjølt hekkmotor, men Fiats motor var en tosylindret sak på 479 cm3 og 13 hk. Den fikk navnet Nuevo 500 siden den erstattet 500 Topolino som ble produsert fra 1936 til 1955.

FHA159_500-De-Luxe-1968-1972-A

Fiat 500 ble produsert i mange ulike versjoner fra 1957 til 1975. Her en 500 De-luxe fra 1969

Nuevo 500 ble produsert i nesten 4 millioner eksemplarer frem til 1975, og mange av dem ble bygd på den kjente Lingotto-fabrikken i Torino. Dette var en svært spesiell fabrikk der produksjonen gikk over flere etasjer. Stålplater og deler ble kjørt inn i første etasje, og produksjonen gikk oppover gjennom de fem etasjene og kom ut som ferdige biler på taket der det var anlagt en testbane.

190704_Fiat_Happy-Birthday-500_10

Mange Fiat 500 på taket av Lingotto-bygningen. Blant annet flere spesialmodeller. I bakgrunnen ser vi glasskuppelen der Fiat-boss Gianni Agnelli tilbrakte arbeidsdagen. Legg merke til helikopterplattingen. Agnelli likte ikke å stå i bilkø 😉

Til 50-års jubiléet for Nuevo 500 lanserte Fiat den 500 vi kjenner i dag. Kanskje den mest vellykkede og populære retrobilen på markedet. SIden har familien blitt utvidet med flerbruksbilen 500L og SUV-en 500X, for ikke å glemme de illsinte Abarth-versjonene.  Siden har 4. Juli vært markert som 500-dagen, med mange ulike arrangementer både av Fiat selv og tusenvis av 500-entusiaster verden over. I år startet feiringen der det hele begynte, på Lingotto-fabrikken.

Testbanen på Lingotto-taket var en skikkelig ovalbane med sterkt doserte svinger (Foto Olav Barhaugen)

Selv om det meste av den store bygningen er ombygd til hotell, kontorer og forretninger er testbanen på taket beholdt. Undertegnede var så heldig å få oppleve dette berømte taket for noen år siden. Det er normalt ikke tilgjengelig for publikum, men etter en liten prat med en resepsjonist fikk jeg utlevert en nøkkel og instruksjoner om hvor jeg skulle gå. Etter å ha forsert et par anonyme dører og noen trapper sto jeg der på historisk grunn, og kunne forstille meg hvordan testførerne vrengte bilene in i de sterkt doserte svingene på den ovale testbanen.

Bilene på vei opp spiralen til taket på Lingotto-fabrikken.

Fiat-ansatte og entusiastiske eiere samlet seg i går kveld i Torino, og 100 biler ble kjørt opp spiralene til taket. Der ble de plassert i formasjon som dannet «HAPPY BIRTHDAY 500» (Se bildet øverst i artikkelen) Blant bilene som deltok var det mange av de over 30 spesialmodellene som har blitt laget av Fiat 500 de siste 12 årene.

190704_Fiat_Happy-Birthday-500

Fiat-sjefen Luca Napolitano med årets spesialmodell. 500 Dolcevita

Det nyeste tilskuddet til denne rekken av spesialmodeller er 500 Dolcevita. Denne modellen markerer også 10-års jubiléet til cabriolet-versjonen av Fiat 500. Den er en hyllest til den glamorøse perioden på rivieraen i 60-årene. Dolce vita – det søte liv. Det blå- og hvitstripete taket minner om det man fant på parasoller og solstoler på den tiden.