En av de mest undervurderte Ferrari er 348, noe som gjør at man kan fortsatt plukke opp et brukbart eksemplar til en forholdsvis grei pris. Og nå er også disse blitt veteran.

Tekst Olav Barhaugen – Foto: Ferrari arkiv

Lansert i 1989 var 348 den første modellen som ble lansert etter Enzo Ferraris død i August 1988. Den ble også den siste Ferrari designet av Leonardo Fioravanti. Ferrari 348 skilte seg ut fra de tidligere Fioravanti-designene som Dino, 308, 328 og 288 GTO som hadde mer avrundede former. Linjeføringen på 348 minner litt om superbilen F40 som ble lansert i 1988, mens rillene langs sidene gir assosiasjoner til Testarossa. Men alt i alt var 348 en mer moderne bil som skulle ta Ferrari inn i 90-årene.

Ferrari 348

Ferrari 348 skilte seg også fra forgjengerne med sine firkantede baklys.

Ferrari 348 kom i likhet med forgjengeren 328 både som Berlinetta (Coupe) og Spider med avtagbar takseksjon. Motoren var som modellbetegnelsen 348 antyder, en 3,4 liter V8. Den var midtmontert, og koblet til en tverrstilt 5-trinns manuell girkasse. Effekten var på 300 hk, noe som flyttet den snaut 1400 kg tunge bilen fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder. Toppfart var oppgitt til 275 km/t. Korrekt betegnelse på bilene var 348 TB for Berlinetta, og 348 TS for Spider.  I 1993 fikk 348 en facelift og en ny versjon av motoren ga nå 320 hk. Dette ble markedsført som GT-versjonen av 348, og modellbetegnelsene ble nå endret til GTB og GTS. Samtidig ble det lansert en fullverdig cabriolet-versjon som fikk betegnelsen 348 Spider.

Ferrari 348

Fra 1993 besto 348-serien av GTS, Spider og GTB

Ferrari 348 ble godt mottatt av den tidens motojournalister, og fikk mye skryt for sine kjøreegenskaper. Men en 348 krevde bestemt bruk av både clutch, gass og girspak for å fungere optimalt. 348 ble også brukt i motorsport. Først som en Challenge-versjon som i det vesentlige skilte seg fra standardbilene bare med ekstra spoilere, bedre bremser og veltebur. Senere kom en GT Competizione med mer dedikert racing-utstyr, og utstrakt bruk av Kevlar samt fjerning av komponenter som AC gjorde bilen 200 kilo lettere. Disse skulle konkurrere i GT-seriene. Også i Norge har vi sett 348 på racerbanen, blant annet i serien Corsa Italiana.

Denne Ferrari 348 fikk komme til Norge og bli racerbil. (Foto Håverd Storvik)

Det ble totalt produsert snaut 9000 Ferrari 348, og rundt 40 av dem har funnet veien til Norge. De fleste som bruktimport, men det kom også noen hit som nye. Siden 348 som vi nevnte innledningsvis er litt undervurderte er de generelt lavere priset enn både forgjengeren 328 og etterfølgeren 355. Det ligger noen få annonsert på finn.no fra 649.000 og oppover. Ute i Europa er utvalgt større og vi har sett biler priset til under 40.000 Euro. Men som med alle Ferrari og lignende biler er vedlikehold viktig. Det lønner seg sjelden å kjøpe den billigste man kommer over. Men finner du et godt eksemplar kan du ha mye bilglede for pengene.

Ferrari 348

Tenk å kunne ta plass i disse setene og kjenne V8-eren vibrere bak ryggen mens vinden rusker i håret