Teknologien var utdatert og tallene blodrøde. En mangeårig suksess var ved veis ende, og Volkswagen måtte tenke i nye baner. For førti år siden lanserte VW sin nye bil – der de brøt med alle tidligere tradisjoner – og skapte tidenes største suksess: Volkswagen Golf.
Av Sven Furuly
Den luftkjølte Volkswagen Bobla og de ulike variantene rundt denne, hadde gjennom tretti år utviklet seg til å bli en bil som ble solgt i store antall over hele verden. Konseptet var enkelt, og bilene var robuste, men ved inngangen til ’70-årene begynte behovet for nye modeller å bli stadig mer påtrengende. Da Rudolf Leiding tok over som toppsjef i VW-konsernet i oktober 1971, eksisterte de flere ulike modeller på tegnebrettet. De fleste var basert på hekk- eller midtplassert boksermotor, som hadde vært et kjennetegn for VW-modellene gjennom flere tiår. Blant de mange prosjektene var det også to designstudier fra Ital Design som pirret Leidings nysgjerrighet. De var begge tegnet av Giorgio Giugaro, og den ene var en 4-5-seters bil med skrå kombibakluke, mens den andre var en lavere sportskupé med 2+2 seter og stor bakluke. De øvrige prosjektene ble stilt i bero, mens alt videre utviklingsarbeid ble konsentrert rundt disse to. Med til historien hører også at VW i 1969 kjøpte NSU i Neckarsulm. Dette ga VW et kvalifisert innblikk i utvikling og bygging av plattformer med vannkjølte tverrstilte motor og forhjulsdrift – og med på kjøpet fikk de den ferdig utviklede 4-dørs sedanen K70 med firesylindret rekkemotor og Ro80 med sin rotasjonsmotor utviklet av Felix Wankel. K70 ble satt i produksjon med VW-merke i grillen, og de første bilene ble levert i 1970.
1 million biler på to år!
I mens fortsatte utviklingsarbeidet med den nye kompakte familiebilen som skulle erstatte bobla. Nykommeren skulle ha to- eller fire dører + en stor bakluke for å gi lett atkomst til bagasjerommet. Videre skulle det være god plass til fem personer, og det skulle være mulig å slå felle ned bakseteryggen for å kunne utvide bagasjerommet. Grunnmodellen skulle ha en 1100 ccm firesylindret motor med en effekt på 50 hk, og ved lanseringen av Golf i 1974 var denne allerede tatt i bruk i den splitter nye småbilen Audi 50. Den større Audi 80, som ble satt i produksjon i 1972, var utstyrt med en 1,5 liters firesylindret motor på 70 hk. Volkswagen bestemte seg for å bruke denne i en mer påkostet versjon av Golf. Etter kort tid ble sylindervolumet på denne motoren økt til 1,6 liter med en effekt på 75 hk.
VW Golf hadde verdenspremiere i mai 1974, etter at produksjonen av de første modellene hadde startet i mars, og ble mottatt med akklamasjon. Selv ikke de mest optimistiske innenfor konsernledelsen hadde sett for seg hvilken salgssuksess Golf skulle komme til å bli da de første kjøperne fikk sin bil i august 1974. Men ”alle” skulle ha Golf, og salgstallene vokste lynraskt. Etter kort tid var Golf den mest solgte bilen i Tyskland, og allerede etter to år, den 27. oktober 1976 – for å være helt nøyaktig – rullet Golf nr 1 million av samlebåndet i Wolfsbug.
Golf GTI
Året 1976 representerer også en annen viktig milepæl i Golf-historien. Tanken om en høyprestasjonsutgave av Golf hadde ligget i kortene helt siden VW startet opp med å øke effekten på 1,6-literen til 85 hk for bruk i det andre av de to Guigiaro-prosjektene, Volkswagen Scirocco. Den har imidlertid sin egen historie, som vi skal komme tilbake til en en senere utgave av Bilklassikere. Ved hjelp av elektronisk styrt bensininnsprøytning fikk 1,6 literen en effekt på 110 hk ved 6.100 o/min. I det lette 2-dørs Golf-karosseriet på bare 800 kg ga denne motoren en akselerasjon fra 0-100 km/t på 9,0 sekunder og en toppfart på 182 km/t. Egentlig hadde Volkswagen en begrenset produksjon på 5000 eksemplarer i tankene da bilen ble vist til pressen for første gang, men igjen tok de feil. Den kraftige motoren i kombinasjon med de allerede gode kjøreegenskapene i Golf gjorde ”GTI” til en umiddelbar hit, og på samme måte som ”Golf” har gitt sitt navn til en hel bilklasse, har ”GTI” gitt opprinnelse til en bilkategori. I skrivende stund er det solgt mer enn 1,4 millioner eksemplarer av Golf GTI…
Langt mindre spennende var GTD, men også dette skule bli en svært viktig Golf-modell. Med sin sugemotor og moderate effekt på 70 hk var den langt fra noen sprinter, men viste veien mot fremtidens effektive dieselmotorer med sitt sylindervolum på bare 1,6 liter og forbruk på bare 0,65 liter/mil ved blandet kjøring.
I mars 1979 presenterte Volkswagen den første åpne utgaven av Golf. I likhet med Boble Cabriolet var den utviklet hos Karmann i Osnabrück, der den også skulle bygges. VW valgte å utstyre kabrioleten med en kraftig bøyle, slik Porsche også hadde det gjort det med sin Targa-modell ti år tidligere. Ikke bare økte dette vridningsstivheten og kjøreegenskapene i forhold til en helt åpen bil, men også sikkerheten til passasjerene. Det første Cabriolet-modellåret er 1980, og i 1983 kom det også en GLI-utgave der motoren på 1,8 liter hadde en effekt på 110 hk.
Samtidg lanserte VW en pick-up utgave av Golf i USA. Den ble også bygd i USA på Volkswagens egen fabrikk i Pennsylvania, inntil den også ble lansert i Europa i 1982. Caddy for det europeiske markedet ble produsert i Sarajevo, og modellen gikk nærmest uforandret fra til 1992. Etter dette ble modellen produsert videre i Sør-Afrika fram til 2007 – sammen med Golf 1 som ble produsert og solgt fram til 2009!
Generasjon II
I juni 1983 starter produksjonen av den helt nye Golf II og forventningene fra markedet var naturligvis høye. I februar 1982 forlot Golf nr 5 millioner samlebåndet, og en måned senere lanserte VW en turboutgave av dieselmotoren.
På programmet står en 1,8 liter 90 hk bensinmotor (som nevnt i forrige avsnitt), men Golf II GTI er til å begynne med utstyrt med den samme 112-hesteren som satt i den siste Golf I-utgaven. Først to år senere har VW-ingeniørene en 16V-utgave som yter 139 hk klar.
En spesiell variant av Golf er den firehjulsdrevede Country, som ble lansert med høy bakkeklaring og utvendig reservehjul på hekken i 1985. En liten håndfull av disse fant også veien til Norge, og dette er en sjelden bil i dag. Også i Tyskland er det høye bruktpriser på gode og velholdte eksemplarer av denne spesialmodellen. En firehjulsdrevet ”Syncro” med det vanlige karosseriet ble også levert i 1986, og Sverige var det første landet som fikk denne modellen.
Samtidig arbeidet Karmann med å modernisere cabriolet-utgaven. Etter syv år er normalt tiden inne for en helt ny modell, men når det gjelder kabrioleter er det vanskelig å få økonomi i produksjonen dersom grunndesignet ikke kan leve lenger. I 1987 lanseres en ”modernisert” utgave av Cabriolet, men selv om den omtales som ny er det i praksis en Golf 1.2 – om vi skal bruke ”dataspråket”. Med unntak av servostyring og en effektøkning til 98 hk på 1,8-literen, er det få andre tekniske endringer, og den produseres uforandret fram til sommeren 1992
Årets bil i Europa
En helt ny Golf III blir presentert på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i September 1991. Produksjonen er allerede i gang når publikum får se nykommeren for første gang, og i februar 1992 produseres VW Golf nr 14 millioner. For første gang blir VW Golf valgt til ”Årets Bil” av europeiske motorjournalister, i skarp konkurranse med Opel Astra og Citroën ZX. Et riktig valg, for bare et år senere, i mars 1993, er Golf nr 15 millioner produsert og bekrefter nok en gang hvilken publikumssuksess den er. Ved utløpet av april setter også Karmann en sluttstrek for produksjonen av den Golf I-baserte kabrioletmodellen. Mellom januar 1979 og april 1993 er det blitt produsert til sammen 388 522 åpne utgaver av Golf. En Golf III Cabriolet blir introduseret i august, og sammen med en stasjonsvognutgave for første gang, er Golf blitt til en hel familie med fire ulike karosserivarianter – inkludert sedan-utgaven Vento.
VR6-modellen med 174 hk fra en tverrstilt V6-motor er også et av de teknologiske høydepunktene som fulgte med Golf III. Mindre kjent er det at VW også produserte en elektrisk Golf i liten skala under navnet Ecomatic. Når man ser tilbake på produksjonen av de tre første Golf-generasjonene er det imidlertid lite som kan omtales som ”liten skala”. Selv om Golf III ble solgt i atskillig færre eksemplarer gjennom sitt livsløp fra 1992 til 1998 enn de to foregående generasjonene, er likevel 4,8 millioner biler et høyt volum. GTI ble satt litt i skyggen av VR6, men den 150 hk sterke modellen med sin karakteristiske røde stripe rundt grillen bar tradisjonen med stil gjennom disse årene, og har bidratt til at GTI sammen med kabriolet-utgavene i dag er de mest etterspurte Golf-modellene blant samlere.