I 1977 kjøpte Kjell Yngve Blindheim sin første Alfa Romeo. Det satte sine spor. Det sies at har man først blitt smittet av Alfa-viruset blir man ikke kvitt det.

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Den blå 1974-modellen med rødt interiør ble kjøpt hos en Ford-forhandler i Oslo, og var hans trofaste følgesvenn frem til høsten 1980. Kjell Yngve satte stor pris på både bilens praktiske egenskaper og dens sportslige kjøreegenskaper. Rust og øvrige kvalitetsproblemer var ikke fullt så hyggelig, og var sterkt medvirkende til at det ble et annet bilmerke når Alfasuden skulle byttes ut.

Alfa-viruset våkner

Under Alfatreffet på Minnesund fikk Alfasuden hedersplassen under tuntreet.

Det skulle gå helt til 2009 før det igjen kom en Alfa Romeo inn i garasjen. Denne gangen ble det en to år gammel 159 Berlina, en moderne bil som viderefører arven fra merkets glansdager. Vakkert utseende og sportslige kjøreegenskaper, men heldigvis uten 70-tallets kvalitetsproblemer. Faktisk ble 159 også bygd på samme fabrikk som Alfasuden i sin tid. Den nye bilen vekket til live minnene om den gamle Alfasuden.

Motoren er langt fremme og nede. Batteri og elektriske komponenter bak brannveggen.

Det tok ikke lang tid før Kjell Yngve begynte å se seg om etter en ny Alfasud. I 2011 kom han over bilen du ser på disse sidene. Arne Rørvik kjøpte bilen ny hos Axel Bruun i Trondheim i 1975, og brukte bilen frem til 1999 da han i en alder av 92 år parkerte den for godt i garasjen. Kjell Yngve kjøpte bilen av arvingene, og fikk fraktet bilen hjem til Lørenskog. Der startet jobben med å bringe den tilbake til fordums prakt.

3 års restaurering

Tidsriktig klistremerke i bakruta

Bilen var i utgangspunktet et bra objekt, men 24 års bruk og 12 års lagring hadde satt sine spor. Kjell Yngve valgte å gå grundig til verks, og hele bilen ble demontert. Karosseriet ble vasket over og under med høytrykk, og rusten ble sandblåst og sveiset. Motoren fikk en overhaling med nye simringer og pakninger. Topper og ventiler ble slipt og frest. For- og bakstilling fikk nye foringer og alt av bremser er byttet. Til slutt fikk den et nytt strøk lakk i originalfargen Verde Matese. Alle farger på de første Alfasudene hadde navn etter steder i Italia, og Matese er en fjellkjede inne i landet nordøst for Napoli.

Den skarpe grønnfargen er et friskt pust i dagens fargeløse bilpark

Alfasuden er enkel å skru på, og Kjell Yngve gjorde det meste selv. Tilgangen på nye deler er god, og Kjell Yngve har handlet fra forhandlere i både Tyskland og England. Noe er også kjøpt fra diverse selgere på ebay. Etter nær 3 års jobb sto bilen ferdig våren 2014. Etter en EU-kontroll var det bare å troppe opp på trafikkstasjonen og få utstedt vognkort. Når vi møtte Kjell Yngve i sommer hadde han allerede fått brukt bilen på noen turer, og var strålende fornøyd med at sjarmen som han husket fra sin første Alfasud fortsatt var til stede i hans nye grønne stolthet.

Enkelt og funksjonelt førermiljø. De fleste funksjoner samlet på hendlene på rattstammen