Når vi ser bort fra de amerikanske modellene, var nok Opel Kapitän den mest populære sekssylindrede bil i Norge på femtitallet, både som dyr privatbil og til drosjebruk.

Tekst og foto: Bernt Erik Olsen

I Norge ble de kalt Opel Kaptein, en direkte oversettelse av det tyske Kapitän. Det var svært populære biler, og den vi ser på dagens bilder, ble kjøpt ny i 1956 hos det den gang velkjente bilfirmaet Sørensen og Balchens avdeling i Fredrikstad. Kjøperen var en hvalskytter fra Onsøy utenfor Fredrikstad. Hvalskytterne var jo blant de på hvalfangstskipene som tjente mest penger og derfor hadde råd til fin bil. I Sandefjord fortelles det at Opel Kapitän på denne tiden ble kalt ”hvalfanger-Mercedes”.

Inge Bråtlund fra Lyngdal er den stolte eieren av denne flotte Opelen

 

Hvalskytteren fra Onsøy tok nok godt vare på bilen sin. På de over 50 årene som er gått siden han kjøpte bilen, er den ikke kjørt mer enn 48.000 kilometer! Etter den første eierens bortgang ble bilen stående hos en arving, inntil Inge Bråtlund fra Lyngdal kjøpte den for 3-4 år siden. Bilen er helt urestaurert og Bråtlund har ingen planer om å gjøre noe med den utover at han allerede har gått over alt mekanisk for å sikre seg at alt virker som det skal.

Bråtlund er ellers en aktiv veteranbilist med flere store biler i garasjen. I tillegg til Kapitän’en har han flere Scania lastebiler. Og så har han eget verksted hjemme hvor han kan stelle på bilene, det må da være drømmen for enhver veteranbilentusiast!

Tofarget dashbord og mye krom gir et eksklusivt inntrykk.

Litt eksklusiv

Opelfabrikken hadde allerede fra starten av en politikk om å tilby hele spekteret av modeller fra de rimeligste til de dyrere. Dette ble ekstra aktuelt da fabrikken i 1928 ble overtatt av amerikanske General Motors og modellene ble etter hvert også noe mer ”amerikanisert” enn de hadde vært tidligere.

Opel delte allerede før krigen inn sine biler inn i to klasser, ”Mittelklasse” og ”Oberklasse”. Kapitän hørte naturligvis til Oberklassen, men nok som den rimeligste bilen i denne klassen. Den første Kapitän ble presentert i november 1938 som en billigere utgave av Admiral som kom året før.

Som sine amerikanske slektninger fikk også Kapitän halefinner

Etter krigen forsvant Admiral inntil videre, men Kapitän ble produsert og solgt i store mengder. Karosseriet som dagens bilder viser, ble presentert for publikum høsten 1953, og fikk en del detaljendringer høsten 1955, blant annet med ny grill, som det kan sees på bildene her. Denne modellen ble produsert i 1956 og 1957, og deretter kom det en annen Kapitän.

Sekssylindret motor

Alle Kapitäner hadde sekssylindret motor. Frem til 1959 var dette en 2,5 liters rekkemotor med 75 hestekrefter. Ingen racerbil verken med datidens eller dagens øyne, men tilstrekkelig til en komfortabel og sikker transport. Og det var en romslig bil, med grei plass til seks personer og bagasjen deres.

75 hestekrefter fra en 6-sylindret motor på 2,5 liter høres lite ut i dag, men var storveies i datidens målestokk

Også i Norge var Opel Kapitän en populær bil. Særlig som drosje ble det solgt mange av den, som et rimeligere alternativ til å kjøpe Chevrolet eller en annen amerikaner. Kapitänen var omtrent like romslig, og sannsynligvis en god del billigere i drift. I 1956 kostet Kapitän’en 20.500 kr., mens de rimeligste amerikanerne alle kostet over 24.000 kr. Den russiske Pobeda var nok en hard konkurrent i drosjebransjen, den kostet bare 17.400 kr. og var omtrent like romslig.

Merket i bakruten viser at bilen ble solgt ny hos SØrensen og Balchens Østfoldavdeling

I 1956 ble det produsert 43.000 eksemplarer av Opel Kapitän og med samme karosseri fra 1953 til 1957 totalt 162.000. I 1956 ble det solgt 430 Kapitän’er i Norge, noe som ga en 8. plass på modellstatistikken. Volkswagen var naturligvis på topp i Norge også i 1956, med 2.482 solgte biler. Ikke på noe tidspunkt gjennom Opels historie har det blitt solgt prosentvis så mange sekssylindrede biler som på femtitallet.