Navnet Maybach hører til blant de mest respekterte i bilhistorien, selv om merket har forvunnet to ganger fra markedet. Et besøk på Maybach-museet forteller hvorfor dette en gang var Tysklands flotteste bil…

 Tekst Bernt Erik Olsen og Sven Furuly, Foto: Bent Erik Olsen og Erich Spahn

Wilhelm Maybach var en av Tysklands store bilkonstruktører – og han var kompanjong med Gottlieb Daimler under alle Daimlers eksperimenter og under den første tiden med produksjon av kjøretøyer. Men etter hvert konsentrerte Maybach seg om motorproduksjon og startet sitt eget firma i 1909. Dette firmaet produserte luftskipsmotorer og flymotorer. I 1912 etablerte de seg i Friedrichshafen ved Bodensee, der også Zeppelin-fabrikken holdt til.

Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach hadde flere samarbeidsprosjekter tidlig på 1900-tallet, i den perioden da Maybach var mest opptatt av motorer og luftskip.

Karosseriet til denne DS8 Zeppelin fra 1938 er bygd av karosserimakeren Spohn i Ravensburg. Vekten er på 3,6 tonn, men likevel er toppfarten 170 km/t.

Luftskipsmotor fra slutten av 20-årene, brukt i den berømte Zeppeliner.

Etter første verdenskrig ble det forbudt for tyske industriselskaper å produsere flymotorer, men da gikk Maybach over til å lage bilmotorer i stedet. Samtidig startet produksjonen av komplette biler i 1921. Det var en produksjon i små serier, og særlig mange biler ble det ikke produsert, men til gjengjeld var de som ble produsert av uhørt høy kvalitet og meget kostbare. I 1929 ble modellen Maybach 12 introdusert – med V-12 motor på 6.962 ccm og 150 hester, og i 1930 kom en enda større modell med 8-liters motor og 200 hester, som fikk navnet DS 8.

Denne bil tilhørte Generaloberst von Blomberg, en av Adolf Hitlers store generaler

Maybach appellerte til de rike, konservative kundene som syntes at Mercedes-Benz og Horch var vulgære biler, og som av patriotiske grunner ikke ville kjøre Rolls-Royce. Interessant er det også å merke seg at selv om bilen var eksklusiv, var den langt fra like populær i alle kretser. De fleste av nazi-toppene foretrakk en bil med stjerne i fronten. Riksmarskalk Hermann Göring kjørte imidlertid lys blå Maybach, spesiallaget med 6 hjul. Den forsvant dessverre i krigsavslutningen.

Maybach var virkelig en av 30-tallets store luksusbilmerker, og blant de mange kundene var blant annet Etiopias Kong Haile Selassie, i 1928.

Mer enn 10% av alle Maybach som fortsatt eksisterer fra perioden 1921-1941 er utstilt i dette museet. Ingen av bilene er helt like.

Prisen på en Maybach lå oppimot 40.000 riksmark, og den var dermed like dyr som den berømte Grosser Mercedes 770. Produksjonen var ikke stor, bare ca. 25 biler i året frem til 1937 og enda litt mindre videre fremover til 1940, da produksjonen stanset. Fabrikkens kapasitet måtte nå anvendes til bygging av motorer til beltekjøretøy og stridsvogner.

Den åpne 4-dørs kabriolet-utgaven er bygd i 1937 av karosserimakeren Hermann Spohn, som holdt til bare bare 20 km unna Maybach-fabrikken.

Etter den andre verdenskrig ble den utbombede fabrikken gjenoppbygd og oppnådde stor suksess med sine store dieselmotorer for lokomotiver og skip. Allerede før krigen hadde dette vært en sentral del av produksjonen, og under alliert kontroll etter krigen fikk de ikke lov til å produsere annet enn det som ble bestemt av disse. Bilproduksjon ble det slutt på, bortsett fra at noen ganske få førkrigs chassis’er fikk nytt karosseri.

Denne Zeppelin-modellen ble brukt som stabsbil i Russland under krigen og kom mirakuløst nok tilbake til Tyskland i noenlunde hel tilstand.

I 1960 ble Maybach overtatt av Daimler-Benz og firmaet fikk navnet MTU (Motoren Turbinen Union). Totalt ble det laget ca 1800 biler i perioden 1921-1941, og i dag eksisterer fortsatt ca 160 av disse. En betydelig antall av disse er samlet i Maybach-museet i Neumarkt nord for Nürnberg, og der er også bildene i denne artikkel tatt, med unntak av den helt nye prototypen som ble vist på bilutstillingen i Beijing nå i 2018. De fleste av bilene er flott restaurert, men enkelte er fullstendig originale og må ha vært tatt svært godt vare på.

Denne bilen ble laget i 1951 på et SW38 chassis fra 1935. Den ble meget kostbar og totalsummen ble temmelig nøyaktig det dobbelte av hva den da helt nye Mercedes-Benz 300 kostet…

Daimler-konsernet hadde store forventninger da de viste en luksuriøs konseptbil under navnet Mercedes-Benz Maybach på bilutstillingen i Tokyo i 1997. Fem år senere, i 2002, ble bilen lansert under navnet Maybach. Planen var å selge 1000 biler årlig fordelt på to ulike modeller, Type 57 og 62. Begge var utstyrt med en V12 motor på seks liter og over 600 hk, og det var kun lengden på bilene som var ulik. Suksessen uteble imidlertid, og i juli 2012 ble det bestemt at produksjonen skulle legges ned innen utløpet av året. Kun 3000 biler er produsert i løpet av ti år og i 2011 – året før beslutningen om å legge ned merket ble tatt -ble det bare solgt 46 eksemplarer i hele Europa, mot 472 Rolls Royce og 1774 Bentley, i følge Automotive News. I løpet av de ti årene Maybach var i produksjon etter årtusen-skiftet ble det bare solgt og levert en ny Maybach til Norge.

Modell 57 og 62 (lang versjon) ble produsert av Mercedes-Benz i perioden 2002 til 2012. Ca 3000 biler er bygd i dette tidsrommet.

Det har lenge vært spekulert i om merket noen gang vil komme tilbake, og det har vært vist ulike prototyper sporadisk de senere år. Luksusbil-markedet har vært i stor endring, ikke minst gjennom lansering av svært kostbare og eksklusive SUV-modeller fra både Bentley og Rolls Royce. Samtidig har det store markedet for salg av luksusbiler flyttet seg østover. Når Mercedes-Maybach nå viser et nytt luksuskonsept på bilutstillingen i Beijing, er det ikke vanskelig å se at dette er nærmest skreddersydd det kinesiske markedet.

Vision Mercedes-Maybach konseptbilen hadde verdenespremiere i Beijing i 2018

Konseptbilen er en stor «offroad-sedan» fylt opp med all tenkelig luksus. Konseptet heter Vision Ultimate Luxury er en kombinasjon av SUV-understell og sedankarosseri. Modellen er et utstillingsvindu for Mercedes og deres satsing på Maybach. Det er ventet at de vil ta med seg flere elementer fra konseptbilen over i en ny luksus-SUV, basert på neste utgave av den store SUV’en Mercedes GLS. Den vil naturligvis få en rekke oppgraderinger slik at Maybach-modellen skal kunne ta opp kampen mot biler som Rolls Royce Cullinan og Bentley Bentayga. Denne første nye modellen fra Mercedes-Maybach er ventet å være klar for lansering i 2019. Dermed er det kanskje alt for tidlig å sette et punktum for Maybach-historien, slik mange trodde i 2012. Maybach-museet i Neumarkt kan trygt anbefales for veteran- og klassikerentusiaster som er på besøk i Bayern, og finner veien til den lille byen i nærheten av Nürnberg. Her får du en glimrende presentasjon av merkets rike tradisjoner, luksuriøse modeller og de mange eksentriske eierne.