Mercedes SL (R129) Ble presentert på bilutstilingen i Geneve våren 1989. Den avløste da 107-serien som hadde holdt det gående i hele 18 år.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Mercedes-Benz arkiv

Mercedes SL (R129) ble presentert på bilutstilingen i Geneve våren 1989. Den avløste da 107-serien som hadde holdt det gående i hele 18 år.

 R129 var bygd på en forkortet bunnplate fra E-klassen W124, men hadde mange elementer, deriblant motor og drivverk fra S-klassen W140. Fra starten var den tilgjengelig med 3 motoralternativer. To 3-liters rekkeseksere med henholdsvis 12 og 24 ventiler. Sistnevnte hadde betegnelsen 300 SL-24 på koffertlokket. Denne hadde 231 hk, mens en vanlig 300 SL hadde 190. Men den mest populære var 500 SL med 5-liters V8 på 326 hk, denne hadde også fireventil-teknikk. Fra 1992 ble også 600 SL med V12-motor tilgjengelig.

De første årene ble SL levert med hardtop som standard.

SL R129 var en meget avansert bil for sin tid, og hadde stort fokus på sikkerhet. Blant annet med veltebøylen som automatisk slo seg opp på brøkdelen av et sekund ved fare for velt.

Veltebøylen kom automatisk opp ved fare for velt

I likhet med 124-serien fikk SL en facelift i 1993, og samtidig forsvant de gamle 300-motorene og ble erstattet av 280 og 320. Helt mot slutten av levetiden, i 1998, ble disse erstattet av V6-motorer. De siste årene ble det også lansert en rekke spesialmodeller for å holde oppe etterspørselen frem til den nye SL-generasjonen kom i 2001.

V12-motoren fra AMG på 7,3 liter og 525 hk var det kraftigste motoralternativet i SL R129

AMG hadde også sine versjoner av SL, der SL 73 AMG står som den råeste med sin 7,3-liters V12. Dette ga den en toppfart på 320 km/t. Bare 85 biler ble bygd med denne motoren. De første AMG-konverteringene skjedde mens AMG fortsatt var en selvstendig tuner, og fikk betegnelsen AMG 500 SL 6,0 der man boret opp 5-liters V8-motoren til 6 liter. Denne fikk senere navnet SL 60 AMG når Mercedes tok over AMG. Vi fikk også SL 70 og sistemann ut var SL 55 som hadde 5,5-liters V8 som senere kom med kompressor i neste generasjon SL og andre Mercedes/AMG-modeller.

Fra 1996 fikk SL en Facelift. Blant annet ble støtfangere og sidelister i samme farge som bilen.

Nye kostet en 300 SL hele 919.000,- norske kroner i 1989. 24-ventileren kostet 1.020.000,-, mens du måtte bla opp 1.295.000 for å sikre deg en 500 SL. Såvidt vi har funnet ut ble det ikke solgt noen nye SL her i landet i 1989, men det har blitt bruktimportert flere hundre gjennom årene.

Her en en video fra Oldbenz som viser utviklingsperioden av SL R129

Noen entusiaster fører et register over alle biler av denne modellen i Norge, og de kan opplyse at det ble solgt to nye 500 SL i 1989, men disse ble ikke registrert før senere. Trolig eksportert og senere innført avgiftsfritt som flyttegods. Totalt ble det solgt 29 nye i Norge mellom 1989 og 2001. Total bestand i Norge var i Januar/Februar 2018 1057 eksemplarer, derav 778 med skilter. 

En av de tidlige 300 SL

Det er mulig å skaffe seg en SL for under 100.000,- kroner, men det er ofte slitne eksemplarer. Skal man lete opp et godt og velholdt eksemplar må man nok regne med å bla opp en kvart million