Selv om vi i Bilklassikere er mest opptatt av eldre biler, synes vi også det kan være moro med litt nyere biler av og til. Spesielt når de er bygd etter klassisk oppskrift. Da vi fikk tilbud om å låne en Morgan Aero 8 en dag, var vi ikke spesielt vonde å be.

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Morgan Motor Company er et lite familieselskap lokalisert i Malvern, vest i England. Grunnleggeren H.F.S. Morgan begynte å bygge biler i 1909, og selskapet ble frem til i fjor drevet av hans barnebarn Charles Morgan. De første bilene hadde 3 hjul og var dermed klassifisert som motorsykler, noe som ga dem fordeler i det britiske skattesystemet. Etter hvert fant Morgan ut at markedet var bedre for større biler, og lanserte sin første 4-hjuler i 1936. I 1948 ble modellen +4 lansert, og er i forskjellige utførelser produsert frem til i dag. Derfor vakte Aero 8 oppsikt når den ble presentert i 2000, som det første nye design fra Morgan på over 50 år.

Tre og Aluminium

Klassisk design men likevel en moderne Morrgan

Spesielt for Morgan er oppbyggingen av karosseriet. Selve kupéen og bagasjerommet er bygd opp med et rammeverk av tre og kledd med aluminium. Akkurat slik bilene ble bygd i riktig gamle dager. Bilene har separat ramme som karosseriet blir festet til. På Aero 8 er også denne lagd i aluminium. Det gjør at bilen får lav vekt. Selv med en stor motor og mye utstyr veier den kun 1145 kg.

Som sine forgjengere er også Aero 8 en toseters roadster med utenpåliggende skjermer og langt panser, men den har glattere linjer og er mer aerodynamisk. Spesielt fronten vakte stor oppsikt med lyktene på forskjermene som pekte innover og ga den et ”skjeløyd” utseende, noe som ble endret på 2007-modellen. Motoren i Aero 8 er en V8 fra BMW på 4,8 liter og 368 hk. Sammen med den lave vekten gjør den sitt til at 100 km/t nås på 4,2 sekunder og toppfarten er oppgitt til 273 km/t.

Håndarbeid

Håndsydd lær og børstet aluminuim. Håndarbeid av ypperste klasse

En Morgan er håndbygd, og det er en fryd å gå rundt den og studere det nydelige håndverket. Linjeføringen er elegant, og for hver runde man går rundt bilen finner man nye detaljer. Interiøret er et kapittel for seg selv, med aluminium og skinn som fremtredende materialer. Ikke noe hardplast eller treimitasjon her nei. Setene er sydd i et rutemønster inspirert av en annen eksklusiv Britisk bil, Bentley. Å plassere seg i disse krever en smidig kropp, noe du får et hint om med dørhåndtakene som sitter langt ned på dørene. Men når du endelig har lirket deg på plass får du lønn for strevet. Du sitter lavt og ser frem over et uendelig panser. Rattet av skinn og aluminium er tykt og godt, og girspaken i dreid aluminium sitter perfekt i hånda. Startprosedyren er litt spesiell; du skrur på tenningen med nøkkelen, og vekker motoren til liv med en startknapp på dashbordet. Med girspaken i Drive beveger vi oss ut på veien.

Enorme ytelser

V8-motoren fra BMW på 4,8 liter og 368 hk gir imponerende ytelser

Det blir fort klart at dette er en bil som krever litt tilvenning. Du sitter rett foran bakhjulene, og kan så vidt ane hvor forhjulene befinner seg et sted langt fremme. Vi setter derfor kursen mot mindre trafikkerte veier. Milde høstvinder rusker i håret, og den dype brummingen fra V8-motoren blander seg med fuglekvitter. Det er noe spesielt ved å kjøre åpen sportsbil. Etter hvert som vi blir kjent med bilen prøver vi oss også frem med gasspedalen. Responsen lar ikke vente på seg, og den dype brummingen går over til et skikkelig brøl. Vi trykkes tilbake i setet, og det føles som forhjulene løftes fra asfalten. Det er klart at her er det du som bestemmer, ikke en haug med elektroniske hjelpemidler. Momentet i den kraftige V8-eren gjør at du styrer den like mye med gasspedalen som med rattet. Fjæringen er stiv, og bilen krenger ikke. Men med veistandarden på våre lokale fylkesveier blir det fort ubehagelig. Så skal du kjøre fort må du på bedre veier. Men Aero 8 kan også godt nytes i moderate hastigheter. Med kalesjen nede er du i ett med naturen, samtidig som du kan glede deg over en nydelig håndbygd sportsbil.