År 2019 er historie, og vi i Bilklassikere fortsetter tradisjonen med å presentere årets nye veteranbiler. Hva kom på markedet i 1990? Vi starter med noen spesialmodeller.
Av Olav Barhaugen
Det som først slår oss når vi går gjennom lista over nye biler i 1990 er at flere produsenter lanserte mer sportslige og motorsterke versjoner av sine eksisterende modeller. Vi begynner derfor med disse, og tar det alfabetisk.
Audi S2 Coupe
Audi hadde gjort stor suksess gjennom 80-tallet, takket være Quattro-modellene som satte en helt ny standard i motorsport. Den første Audi Quattro kom på markedet i 1980, og ble stadig utviklet gjennom tiåret. Ikke minst med den kortere versjonen Sport Quattro som også fikk betegnelsen S1, men likevel ikke regnes med i Audis S-familie siden den var en ren løpsbil.
Når tredje generasjon Audi 80 ble lansert som sedan i 1986, og coupe to år senere ble første generasjon Quattro gammelmodig. Dermed satte spesialavdelingen hos Audi, Quattro GmbH sammen med Schmidt Motorsport, som også sto bak Audis satsing i DTM med Audi V8 Quattro, i gang arbeidet med å lage etterfølgeren til den opprinnelige Audi Quattro.
Basisen var Coupeversjonen av Audi 80 B3, men med noen endringer, blant annet fronten fra den kommende Audi 80 B4. Motoren var den samme som i den siste versjonen av Audi Quattro, en 2,2 liter 5-sylindret rekkemotor med turbo. Med 220 hk og 309 Nm gikk den fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder og nådde en toppfart på 248 km/t.
Samtidig med at B4-generasjonen av Audi 80 kom på markedet i 1993 kom S2 også som både Sedan og stasjonsvogn. Motoren ble også oppgradert med høyere turbotrykk og nytt tenningssystem. Effekten økte da til 230 hk. Med den nye motoren ble også girkassen oppgradert fra fem til seks gir.
Mercedes-Benz 500E
Mercedes-Benz ristet for alvor av seg Taxi-stempelet på 124-serien når de lanserte 500E. Hovedkonkurrentene hadde jo forlengst lansert sine sportslige toppmodeller med Audi V8 og BMW M5. Mercedes kom sent, men godt. W-124 hadde vært på markedet siden 1985, og hadde nå fått en liten facelift.
Utfordringen med dette prosjektet var at 124-serien var konstruert for rekkemotorer, og ikke hadde plass nok for en V8. Det ble dermed etablert et samarbeide med Porsche som bygde om motorrommet på råkarosserier de fikk fra Mercedes. De produserte også en del komponenter som var unike for denne modellen. Deriblant forskjermene som var bredere enn på standardmodellen. Denne ekstra bredden gjorde at 500E-modellene ikke fikk plass i produksjonslinjen for 124-serien, og bilene ble derfor mer eller mindre håndbygd. Dels hos Porsche, og dels hos Mercedes. Med frakt frem og tilbake tok det 18 dager å produsere en 500E.
Det er bare de bredere skjermene og litt endringer i fronten (støtfanger og lykter) som skiller 500E fra de andre modellene i 124-serien. Dette var bilen for dem som ville ha en sterk og sportslig sedan som ikke skilte seg ut. Enda mer anonym var imidlertid 400E/E420 som kom et par år senere. Den fikk de samme ombyggingene av motorrommet som 500E, men ingen utvendige endringer. Med bare 50 hk mindre, og ett sekund tregere fra 0-100km/t er vel dette den perfekte sleeper.
Lotus Omega
Vanligvis så trauste Opel gjorde furore da de i 1990 lanserte en spesialversjon av familiebilen Omega. General Motors hadde noen år tidligere kjøpt opp Lotus, og det var denne tradisjonsrike sportsbilprodusenten som fikk jobben med å gjøre Omegaen til en sportsbil.
De tok utgangspunkt i en Omega med 3-liters rekkesekser på 200hk. Motoren ble bygd om til 3,6 liter med to turboer og intercooler. En 6-trinns girkasse ble hentet fra Chevrolet Corvette, og bilen ble utstyrt med spoilere, utbygde skjermer og et spesielt skinninteriør. Alle bilene ble lakkert i en mørk grønnfarge, som fremstår som nesten sort. Omega hadde i utgangspunktet et avansert understell med gode køreegenskaper, men Lotus forbedret det ytterligere. De hentet også nivåregulering og progressiv servostyring fra Senator.
Med sine 377 hk og en toppfart på 285 km/t var dette den tidens nest raskeste 4-dørs sedan. Kun slått av Alpina B10. Det ble produsert totalt 950 biler, 320 av dem med høyreratt under navnet Lotus Carlton. (Carlton var Vauxhalls variant av Omega) Selv om basisen var Opel/Vauxhall ble disse bilene utstyrt med Lotus chassisnummer og solgt som et Lotus-produkt.
Det ble såvidt vi har funnet ut ikke solgt noen ny i Norge, men et 20-talls biler har kommet hit gjennom årenes løp. De fleste av disse er blitt skjøtet sammen med eksisterende Opel Omegaer for å spare avgifter, men det finnes noen få helt originale.
Følg med oss utover nyåret, så skal vi se nærmere på flere nyheter som dukket opp i 1990. Følg oss gjerne også på Facebook.