Når Peugeot lanserte sin 605 i 1989 var den på mange måter arvtager etter to modeller, 505 og 604. Statusmessig plasserte den seg mellom de to.

Tekst Olav Barhaugen – Foto: Peugeot arkiv

Riktignok var 505 fortsatt i produksjon, og den siste 604 forlot fabrikken fire år tidligere. 505 holdt nok stand på grunn av sin robusthet og popularitet blant annet i Afrika. Faktisk ble 505 produsert helt til slutten av 90-tallet i enkelte markeder. 604 var blitt gammeldags siden introduksjonen i 1975, og trengte sårt en avløsning.

Peugeot 605 plasserte seg på en måte mellom disse to forgjengerne. Den var mer eksklusiv enn 505, men hadde ikke den samme luksusfølelsen som 604. Designet var nok litt for likt den mindre 405 som var lansert noen år tidligere, til at den ga den statusen en 604-kunde ønsket seg. Både 405 og 605 var designet av Pininfarina, som også tegnet Alfa Romeo 164 på samme tiden. Man kjenner igjen designtrekkene, spesielt i sideprofil, selv om italieneren hadde mer rette linjer. Peugeot 605 var bygd på samme plattform som Citroen XM, og delte mye teknikk, men dog ikke Citroens hydropneumatiske fjæring.

En tidlig 605

Fra starten var det kun bensinmotorer tilgjengelig for 605. En 2-liters rekke-4 og en 3-liters V6. Begge var kjent for å ha et forholdsvis høyt forbruk. En Turbodiesel på 2,1 liter og 109 hk ble raskt tilgjengelig, noe som nok var en mer passende motorisering. Fra 1991 ble en turboversjon av 2-liters bensinmotoren tilgjengelig, og dermed fikk vel 605 den bensinmotoren den fortjente. Med 141 hk (Senere 147) fikk 605 ytelse som var en toppmodell verdig, samtidig som den ikke var like tørst som V6-eren.

Det var en ryddig førerplass på Peugeot 605. Her fra en modell etter facelift, men endringene var minimale.

Peugeot 605 var en romslig og behagelig bil, og ble ganske populær til tross for at den kun ble levert som sedan. Den solgte imidlertid ikke like godt som sitt søskenbarn XM som nok var en mer praktisk bil med sin kombiløsning, og senere også som stasjonsvogn. Dessverre slet både Peugeot og Citroen med kvalitetsproblemer, noe som for Peugeots del resulterte i en større tilbakekalling der både eksosanlegg og ledningsnett i motorrommet ble skiftet ut. Problemene ble borte, men ryktet hadde fått seg en knekk.

Etter Facelift fikk 605 blant annet ny grill, større frontlykter og mørke baklykter.

I 1995 fikk 605 en facelift, som er gjenkjennelig med større forlykter og mørke baklykter. Samtidig ble også en 2,5-liters turbodiesel lansert. Produksjonen av 605 ble innstilt høsten 1999, og den ble avløst av 607 på nyåret 2000. Det er ikke ofte å se en Peugeot 605 i trafikken nå, selv om det ifølge kjøretøyregisteret fortsatt er flere hundre med skilter på. På finn.no er det i skrivende stund kun en bil, og også ute i Europa begynner det å bli svært få. Men de er rimelige, og for 2-3000 Euro kan du skaffe deg et greit eksemplar. En velholdt bil kan være en god investering og en komfortabel og moderne veteranbil. Forgjengeren Peugeot 604 ligger høyt i pris, så her kan det være noe å tenke på.