Det er få bilmerker som har så stor tilhengerskare som Porsche, og et besøk på fabrikkens museum i Stuttgart burde være obligatorisk for dem alle.
Tekst og foto: Olav Barhaugen
Når du kjører inn på fabrikkområdet til Porsche møtes du av en statue med tre biler høyt til værs. Den ønsker velkommen til «Den Hellige Gral» for alle Porsche-elskere. Porsche Museum som åpnet for 10 år siden er verdt et besøk bare på grunn av sin spesielle arkitektur, men det er innenfor dørene den store opplevelsen er.
Vi besøkte museet i fjor sommer, da det var storstilt feiring av merkets 70-årige historie. Den aller første Porsche – 356 Roadster no. 1 er det første som møter oss når vi kommer opp trappa, men noen skritt til siden får vi også en påminnelse om at Porsche-historien strekker seg mye lengre tilbake.
Ferdinand Porsche fikk som 23-åring jobb hos Jakob Lohner & Co, en produsent av eksklusive hestevogner. Mot slutten av 1800-tallet så de at tiden for hestevogner gikk mot slutten og Porsche fikk ansvar for å bringe dem inn i bilens tidsalder. Når den første bilen ble avduket 26. Juni 1898 hadde Porsche gravert inn P1 på vitale deler. Denne regnes av mange som den første Porsche siden det var en Porsche-konstruksjon. Det offisielle navnet var Egger-Lohner Phaeton C2, en elektrisk bil med en rekkevidde på 79 km og toppfart på 35 km/t. Bilen ble for noen år siden gjenfunnet i et lager i Østerrike, og var usedvanlig godt bevart, selv om batteri og seter manglet. Den har selvsagt fått sin plass i samlingen.
Ferdinand Porsche startet sitt selskap Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau i 1931, og hadde oppdrag for mange ulike bilprodusenter. Museet har flere eksempler fra denne tiden, blant annet den elegante Austro-Daimler «Bergmeister» Og selvfølgelig folkevognbobla som Porsche konstruerte på bestilling av Adolf Hitler, og ble bygd i over 21 millioner eksemplarer. En stor suksess, men også et minne om den mørke tiden med Porsches historie i nazistenes tjeneste.
Samtidig med konstruksjonen av «Folkets Bil» glemte ikke Porsche sin pasjon for sportsbiler. I 1939 hadde han ferdig Volkswagen type 64, basert på folkevogna men med et mer strømlinjeformet karosseri. Dette designet er ikke ulikt det som vi alle gjenkjenner som en Porsche i dag. Med sitt lette og strømlinjeformede karosseri hadde den en toppfart på over 130 km/t til tross for en 1,1 liters motor på kun 33 hk. Ferdinand Porsche var så glad i denne bilen at han i en periode brukte den som sin privatbil.
Mot slutten av krigen flyttet Porsche sin virksomhet til Gmund i Østerrike, og det var der han gikk fra å være konstruktør til å bli bilprodusent. Den første bilen som ble ferdigstilt var roadsteren vi møtte ved inngangen. Denne ble videreutviklet til en sportscoupe med tak. For å gi plass til et lite baksete ble motoren flyttet lengre bak enn på Roadsteren der den var mere midtmontert, som på dagens Boxster. Totalt ble 52 eksemplarer av Porsche 356 bygd i Gmund. Alle håndbygd og med aluminiumskarosseri.
I 1949 returnerte Porsche til sine gamle lokaler i Stuttgart, nå kjent som Porsche-Werk 1. For å få startet opp produksjonen kjørte han rundt i en av de tidlige 356-ene og besøkte Volkswagen-forhandlere og fikk dem til å bestille og forhåndsbetale et antall biler. Bilene ble nå bygd i stål, og med mer maskinell produksjon. Den første tyskbygde 356 rullet ut av fabrikkportene den 6. April 1950, og frem til 1966 ble drøyt 76.000 biler produsert.
Mot slutten av 50-tallet begynte man å tenke på en etterfølger til 356. Man ønsket en bil med mer plass og komfort, og sjefsdesigner Erwin Komenda kom opp med et forslag på en fire-seter med en mere sedan-aktig form. Ferry Porsche som da hadde tatt over etter sin far som døde i 1951 syntes ikke at designet var sportslig nok, og lot sin sønn Ferdinand Alexander, også kjent som «Butzi» endre tegningene. Resultatet kjenner vi som den første 911 (som riktignok først het 901 helt til Peugeot krevde retten til modellbetegnelser med 0 i midten) Et design som med ulike modifikasjoner er beholdt frem til dagens modell.
Motorsport har alltid vært en viktig del av Porsches historie, og debuten kom allerede i August 1948. Herbert Kaes, en nevø av Ferdinand Porsche deltok med prototypen Roadster no. 1 i et løp i Innsbruck og vant. Den første offisielle deltakelsen av Porsche som offisielt racingteam var på Le Mans i 1951. Det endte med klasseseier, og til nå har Porsche vunnet 24-timers løpet på Le Mans hele 19 ganger.
Det finnes vel knapt noen bilsport der ikke Porsche har vært involvert. Om underlaget er grus, asfalt eller snø og is, så er det ofte en Porsche på startstreken. En stor del av utstillingen på museet er viet til motorsport, og her kan du på nært hold studere bilene du tidligere har sett susende over TV-skjermen.
Porsche har bestandig vært flinke til å ta vare på historien sin, og totalt har museet over 400 biler i sin forvaring. Til enhver tid er det mellom 80 og 100 biler utstilt, og det er stadig utskifting. Derfor bør man legge turen innom hver gang man er på disse traktene.
Foruten biler er det også utstilt en rekke enkeltgjenstander. Det er også et restaureringsverksted der man gjennom store vinduer kan følge med på fagfolkenes arbeid med å vedlikeholde og restaurere både museets egne og kunders biler. Det er også et stort arkiv med dokumentasjon tilgjengelig for publikum etter avtale, så en ekte Porsche-entusiast kan lett tilbringe mye tid her. I museumsbutikken kan man få kjøpt bøker, modellbiler og diverse fan-artikler før man avslutter besøket med en Porsche-burger i restauranten.
Her er ytterligere noen bilder av utstilllingen slik den fremsto i Juni 2018