
Nye veteraner i 1990
År 2019 er historie, og vi i Bilklassikere fortsetter tradisjonen med å presentere årets nye veteranbiler. Hva kom på markedet i 1990? Vi starter med noen spesialmodeller.

Alfasud – på godt og vondt.
Alfasud var en bil som satte varige spor hos Alfa Romeo – på godt og vondt. En fremtidsrettet og kjøreglad bil som dessverre ga merket et dårlig kvalitetsstempel.

Ford Capri fyller 50
Det var året som mennesket satte sin første fot på månen, den legendariske Woodstock-festivalen ble avholdt og den første Boeing 747 tok av. Det samme året, for et halvt århundre siden, kom Ford Capri på veien.
Irv Gordon har kjørt sine siste mil
Du drar kanskje ikke kjensel på navnet Irv Gordon, men bilen hans har du sikkert hørt om. Det er den bilen som har verdensrekord for lengst kjørelengde.
Generalens fremtidsvisjoner
I årene etter andre verdenskrig skjedde det mye. Bilprodusentene begynte å se lengre inn i fremtiden og vi fikk se konseptbiler som kanskje kunne bli en realitet om 20 til 50 år.
Scirocco – stormfull vind fra syd
Da Volkswagen døpte sin nye sportskupé for Scirocco – etter vinden fra sør som bringer med seg turbulente vindforhold – var det som et speilbilde av hvordan situasjonen var i styrerommene i Wolfsburg
Maybach – det tyske motstykket til Rolls Royce
Maybach var det tyske luksusbilmerket som skulle konkurrere med Rolls Royce. Vi har besøkt det offisielle Maybach-museet i nærheten av Nürnberg
Mercedes-Benz 124-serien
De fleste av oss har et forhold til 124-serien fra Mercedes-Benz. Enten fra baksetet i en drosje, eller som fører eller passasjer i en av de mest solide og komfortable bilene fra 80-tallet
En Opel i luksusklassen
Med Kapitän ble det skapt en Opel-modell som gjennom sin produksjonstid flere ganger var den mest solgte seks-sylindrede bilen i Tyskland.
Volvo 164 – luksusbilen fra 60-tallet- fyller 50 år
Hippie-tidens 1968 gå fødsel til en helt spesiell bilmodell hos Volvo i Gøteborg. Da ble luksusmodellen 164 lansert, og den brakte merket inn i et nytt segment
Mannen bak det økonomiske mirakelet
Historien om Volkswagen er også historien om etterkrigstidens økonomiske mirakel i det herjede og nærmest totalt ødelagte Tyskland. Om noen enkeltperson skal ha æren for å ha vært den viktigste pådriveren i gjenreisingen av tysk industri, må det være Heinrich Nordhoff.
Det går rundt for Larssen
Finn Magnus Larssen i Askim glemmer ikke når en kollega skulle vise frem sin nye bil en sommerdag i 1972. På parkeringen sto en NSU RO 80. En slik bil hadde Larssen aldri sett før, og den spesielle bilen vakte en livslang interesse